Застаріле та малофункціональне оптичне дверне вічко в останні кілька десятиліть змінилося на більш сучасні домофони. А сучасні технології дали змогу довести цей пристрій до більшої досконалості. Тепер домофон – це багатофункціональний інструмент для охорони приватної території, який використовується як на бізнес-об'єктах, так і в житлових приватних і багатоквартирних будинках. Однак, купити домофони – це не просто замовити першу-ліпшу модель. Тепер у них є безліч функцій і можливостей, які обов'язково потрібно враховувати під час вибору. Розглянемо, як підібрати домофон, який відповідатиме вашим побажанням й умовам експлуатації.
Обираємо домофони – основні компоненти системи
Як показав наш досвід, почати вибір потрібно з визначення основних аспектів системи домофона. Це виклична та абонентська панелі, а також спосіб зв'язку між ними. Вивчимо правила вибору домофона за основними компонентами.

Як підібрати домофон за характеристиками панелі виклику
Панель виклику – це компонент системи домофона, який встановлюється зовні, на вході на територію, що охороняється. Асортимент магазину пропонує велику різноманітність зовнішніх викличних панелей, тому вибір буває зробити складно. Однак у характеристиках цього компонента все досить просто. Звернути увагу потрібно на таке:
- Кількість абонентів. Це параметр, який показує, скільки абонентських панелей (встановлюються всередині території, що охороняється) може бути під'єднано до цієї панелі виклику. Якщо домофон вибирається для приватного будинку, то зазвичай достатньо можливості підключення одного абонента. У рідкісних випадках буває потрібно до 5 абонентів. Тоді абонентські панелі можна встановити в різних кімнатах – це зручно, якщо будинок великий і кілька людей наділені повноваженнями керувати доступом відвідувачів. Для офісної будівлі зазвичай достатньо 5-15 абонентів. Це дає змогу встановити абонентську панель у кожному офісі, і кожен із них зможе керувати доступом відвідувачів. Якщо йдеться про багатоквартирний будинок, то тут необхідна кількість абонентів зазвичай понад 10. Як очевидно, виклична панель має підтримувати кількість абонентів не меншу, ніж кількість квартир у під'їзді.
- Наявність відеокамери. Панель виклику з відеокамерою називається відеодзвінок. Вона оснащується камерою, яка дає змогу бачити відвідувачів. Купити відеодзвінок буває необхідно в тих випадках, коли відвідувачі завжди різні, наприклад, в офісному задньому приміщенні. Якщо відвідувачі зазвичай одні й ті самі – однакові мешканці та гості в багатоквартирному будинку, то зазвичай можна заощадити та придбати панель виклику без камери – постійних відвідувачів можна впізнати за голосом.
- Клавіатура. Панель виклику оснащується як мінімум однією кнопкою. І їхня кількість залежить від кількості абонентів. Якщо абонент один, то і кнопок більше однієї не потрібно – вона здійснює виклик абонента. Такі моделі – це зазвичай домофони для приватного будинку, які часто застосовуються в багатьох приватних будинках України. Якщо абонентів 5-15, то зазвичай викличні панелі оснащуються клавіатурою, на якій кількість кнопок дорівнює кількості абонентів. Відвідувач натискає на кнопку, що відповідає тому чи іншому абоненту. Якщо абонентів багато, то заповнювати панель виклику сотнею кнопок було б неприпустимо. Такі багатоабонентські панелі оснащуються звичайною клавіатурою, як у телефона – на 10-15 клавіш. І тоді в кожного абонента є свій унікальний номер, який відвідувач повинен буде набрати.
- Підсвічування. Підсвічування клавіатури дуже важливе. Особливо воно необхідне в тих місцях, де на панелі виклику багато кнопок і куди приходять постійно нові відвідувачі (які ще не знають, де домофон і як ним користуватися), а не постійні мешканці. Підсвічування дає можливість відвідувачеві побачити всі кнопки в темний час доби. А вдень – явно виділити панель виклику та не витрачати час на її пошуки Якщо підсвічування немає, то доведеться організовувати загальне освітлення в темний час доби. А це додаткові витрати. Але якщо загальне освітлення і так потрібне для інших цілей, то можна обійтися без підсвічування панелі виклику. Наприклад, домофони квартирні в Києві та багатьох інших містах можуть бути без підсвічування. По-перше, більшість відвідувачів – це зазвичай постійні мешканці. А, по-друге, також є загальне освітлення перед дверима під'їзду.

Оскільки панель виклику розташована зовні, ще однією її важливою характеристикою є захист. Перед покупкою варто вивчити:
- наскільки якісний матеріал корпусу, бажано, щоб це був метал;
- яка конструкція корпусу – необхідно, щоб його не можна було розібрати зовні, зняти панель або її частини;
- чи є захист від опадів, перепадів температури й тривалого впливу сонячного світла.
Розуміння того, які бувають домофони, дасть вам можливість підібрати надійну панель виклику.

Як правильно вибрати домофон за абонентською панеллю
Панель виклику розміщується всередині території, що охороняється. Як мінімум в її функції входить можливість почути відвідувача. Але, як і виклична панель, абонентська випускається в різних видах і може мати різноманітні можливості та функції. Перед покупкою, зверніть увагу на:
- Спосіб аудіо зв'язку. Найпростіший і недорогий варіант – це зв'язок через спікерфон, тобто гучний зв'язок. Недолік полягає у відсутності конфіденційності. Якщо поруч з абонентом є інші сторонні люди, то все, що говорить візитер, буде чутно всім. Якщо у квартирах, приватних будинках, де всі свої, це припустимо, то, наприклад, в офісі, це не завжди потрібно – там можуть бути не тільки члени колективу, а й клієнти компанії. Більш конфіденційний спосіб аудіо зв'язку – переговорна трубка. Розмовляти з відвідувачем можна через трубку, як у стаціонарного телефону. Тоді стороннім не буде чутно нічого. Але є кілька маленьких недоліків – по-перше, слухавка – це додатковий пристрій, який ускладнює систему; по-друге, слухавку треба завжди тримати в руках, у той час, як під час гучного зв'язку руки завжди вільні.
- Дисплей. Якщо обрано відеодзвінок, то в абонентській панелі необхідна наявність дисплея, через який можна буде бачити те, що знімає камера зовні. Така абонентська панель називається відеодомофон і її ціна буде трохи вищою, ніж в аудіопанелі. У дисплея потрібно вибрати параметр розміру діагоналі. Для однієї камери достатньо дисплея на 3-4 дюйми. Для відображення зображень з декількох камер потрібен великий дисплей – 5-7 дюймів або більше. Великий дисплей абонентської панелі можна вибрати навіть якщо зовні одна камера, тоді видно буде більше та краще. Це може бути важливою перевагою для квартир, де живуть люди з поганим зором і старшого покоління. Під час вибору абонентської панелі за розміром дисплея враховуйте також і наявний вільний простір у місці її монтажу. Усі компоненти домофона зазвичай невеликі, але наявність дисплея значно збільшує габарити.
Важливо, щоб абонентська та виклична панелі були сумісні одна з одною. Наш досвід показав, що гарантію повної сумісності можна отримати, купити комплекти відеодомофона.
Підбираємо домофони за способом зв'язку
Панель виклику та абонентська панель повинні зв'язуватися між собою тим чи іншим способом. Види домофонів діляться на два способи зв'язку: дротовий і бездротовий.
Дротовий зв'язок здійснюється за допомогою кабелю. Звідси з'являється кілька переваг і недоліків. Мінуси в тому, що прокладання кабелю зв'язку це:
- додаткові кошти на купівлю відповідного дроту;
- додатковий час і кошти на монтаж дроту – потрібно свердлити стіну, прокладати дріт у каналах;
- турбота про маскування кабелю як на фасаді, так і всередині будівлі.

Незаперечна перевага дротового зв'язку полягає в його надійності та стабільності. Перешкоди у вигляді стін або електромагнітних наведень не впливають на якість зв'язку. Зв'язок доступний на великі відстані.
Найбільш затребуваними в інтернет-магазині є IP домофони. Вони підключаються за допомогою мережевого кабелю, крученої пари. До переваг належить універсальність мережі – за необхідності вона легко може бути підключена до інших мережевих пристроїв, наприклад, комп'ютера, ноутбука, сервера, Wi-fi роутера. Останнє дає змогу перейти від дротової до бездротової комунікації та навіть передавання даних онлайн.
До інших способів дротового зв'язку належать RS485 і Wegand. Такі варіанти використовують більш професійні охоронні системи й, крім домофонних пристроїв, вони дають змогу під'єднувати додаткові, наприклад, сигналізації, датчики, пристрої відеоспостереження та інше. Для комунікації RS485 також знадобиться купити виту пару з двома або чотирма жилами, але із захисним екраном. Для Wegand необхідний чотирижильний дріт, можна також користуватися крученою парою.
Бездротовий зв'язок між пристроями домофона також може бути корисним у багатьох випадках. Головна його перевага в простоті організації – не потрібно купувати та монтувати дроти, достатньо тільки подати живлення і налаштувати зв'язок між панелями. Але є й недолік – бездротовий зв'язок менш стабільний і він не може пройти через стіни, перекриття між поверхами. Тому бездротові домофони в багатоквартирних будинках і офісних будівлях зазвичай не використовуються. Вони частіше застосовуються в приватних будинках або на відкритих територіях.
За нашими дослідженнями, найдоступнішу ціну серед бездротових мають домофони з Wi-Fi – це звичайний Wi-fi протокол, за допомогою якого здійснюється комунікація з мережею інтернет у будинках й офісах. Недолік методу в тому, що безліч інших Wi-Fi сигналів (наприклад, від роутерів) можуть пригнічувати сигнал домофона, якщо вони на одній частоті. Вони створюватимуть перешкоди. Тому для великої офісної будівлі – варіант не завжди допустимий, а для приватного будинку – чудовий. Але є альтернатива – Wi-Fi 5G. Це теж протокол Wi-Fi, але він працює на частоті 5,4 ГГц, а не 2,4 ГГц і стандартні Wi-Fi на нього не впливають.

До інших бездротових способів зв'язку домофоном відносяться Bluetooth (максимальна відстань до 10 м, нестабільне під'єднання), LTE (через мобільного оператора, а отже, зв'язок платний і доступний тільки в зоні покриття 3G або 4G) і ZigBee (застосовується в розумному будинку).
Який вибрати домофон: додаткові функції
Домофони можуть оснащуватися додатковими функціями, які підвищують зручність і рівень безпеки території, що охороняється. Розглянемо основні з них.
Які домофони вибрати: опції/функції камери
Корисними параметрами камери, на які варто звернути увагу, є такі:
- ІЧ-підсвітка. Якщо у камери є інфрачервоне підсвічування, вона дасть змогу бачити відвідувача навіть у темний час доби. Особливість ІЧ-випромінювання в тому, що воно видиме лише для камери, а для людей – ні.
- Можливість підключення додаткової камери. Зазвичай камера вбудовується в панель виклику. І це не завжди відкриває потрібний ракурс для зйомки. Підключення додаткових камер розв'язує цю проблему – можна знімати відвідувачів ззаду, зверху, збоку, з ширшим об'єктивом – залишається тільки правильно вибрати камеру відеоспостереження. Деякі домофони можуть використовувати вже наявну систему відеоспостереження.
Важливі критерії вибору домофона за пам'яттю
По-перше, домофони відрізняються за типом записуваних даних – вони можуть зберігати аудіо, фото або відео під час візиту. По-друге, є різниця за типом пам'яті – вбудована або карта пам'яті.
Тип записуваних даних залежить від необхідного рівня безпеки. Можливість запису відео значно підвищує рівень контролю за відвідувачами. А найбільш зручний спосіб зберігання – карта пам'яті. Є кілька переваг:
- карту легко можна витягти та прочитати на будь-якому пристрої;
- можна зберігати заповнені карти пам'яті з усіма візитами протягом тривалого часу, якщо це необхідно;
- можна підібрати відповідний розмір карти пам'яті (але максимальний обмежується самим домофоном і у всіх моделей по-різному).

Рекомендації щодо вибору домофонів із датчиком руху
Датчик руху дає змогу домофону реагувати, якщо до дверей підійшов відвідувач, навіть якщо він не натиснув на кнопку виклику. Наприклад, домофон може в цей момент сигналізувати через абонентську панель або просто почати запис.
Зазвичай такий спосіб захисту свого будинку і майна може бути доцільним для приватних котеджів, дач або на іншій території, що охороняється. Для багатоквартирного будинку або офісної будівлі це буває практично не потрібно.
Наш гайд з вибору домофонів допоможе вам підібрати відповідну модель і розібратися в її характеристиках. Вивчіть асортимент й особливості товарів.