Від мікроклімату в приміщеннях залежить здоров'я людей та їх самопочуття, збереження речей та продуктів, працездатність техніки та багато іншого. Саме тому під час будівництва споруд та проведення ремонтних робіт у них особливу увагу приділяють тому, щоб обрати оптимальні системи опалення та вентиляції. Якщо раніше більшість комерційних та виробничих об'єктів, місць загального користування та освітніх закладів опалювалися централізовано, то зараз ситуація змінилася. Досить часто саме власники торговельних майданчиків повинні думати чим краще обігріти магазин. Хоча ринок рясніє різними обігрівачами, радіаторами, котлами та іншими пристроями, не маючи досвіду та відповідних знань може бути складно вибрати відповідний варіант. Щоб вам було простіше ухвалити рішення про те, як та чим опалити магазин, ми підготували для вас цю статтю.
Опалення для магазину — вибираємо оптимальний метод та обладнання
Перш ніж обирати оптимальні системи опалення та прилади для її організації, важливо визначити цілі (температуру та рівень вологості), яких необхідно досягти. Як і для інших приміщень, для торгівельних центрів лікарі-гігієністи визначили нормативні показники вологості та температури для кожної із зон приміщення з урахуванням призначення та представленої в ній групи товарів. Саме на них потрібно орієнтуватися як на цільові, під час проєктування та монтажу опалення.
Нормативи температури та вологості для магазинів та торгівельних центрів
Під час організації простору в магазинах, супермаркетах, торгівельно-розважальних центрах, молах, відповідно до нормативів, розроблених фахівцями, необхідно підтримувати наступні температурні показники:
- у зоні торгівлі продуктами — + 16 °C ... +23 °C;
- у відділах, що торгують одягом та взуттям — + 19 °C ... + 25 °C;
- у магазинах побутової хімії, будівельних товарів, канцелярії та інших не продуктових груп товару — +16 °C ... +22 °C;
- у кафетеріях та рестораціях — +19 °C ... +23 °C;
- у розважальній зоні — +18 °C ... +22 °C;
- у санітарних кімнатах та туалетах — +23 °C ... +25 °C.
- у складських приміщеннях — -15 °C... +16 °C.
При цьому оптимальною вважається вологість 40-60 %, при повітрообміні 20-60 м³/год.
Обігрів магазину — нюанси проєктування системи опалення
Під час проєктування системи опалення магазинів важливо враховувати наступні параметри:
- Площу скління. Опалення приміщень з панорамними вікнами вимагає ретельного розрахунку тепловтрат, потенційно необхідної потужності систем обігріву, а також грамотного планування точок, в яких будуть розташовані джерела тепла. В одних випадках достатньо повітряної теплової завіси, в інших — не зайвим буде монтаж радіаторів або нагрівального кабелю в підлогу.
- Загальний рівень тепловтрат — через стіни, зону входу в приміщення, через підсобку через роботу холодильного обладнання в продуктових відділах. Якщо в торгівельному залі є безліч холодильників, то вони не лише генеруватимуть холод, а й тепло. Тому важливо враховувати чи стоять у вас відкриті або закриті морозилки та на яку температуру вони налаштовані.
- Кількість відвідувачів, які одночасно перебувають за одиницю часу в приміщенні (адже це впливає на те, який має бути повітрообмін та, отже, зусилля для прогріву потоків, що надходять у будівлю), а також частоту зміни відвідувачів (параметр впливає на частоту відчинення дверей — приплив холодного повітря з вулиці).
- Розміри приміщення, поверховість, наявність наскрізних холів (відкритих зон — у вигляді колодязя, що проходять через усі поверхи).
- Автономність будівлі. Перш ніж вибирати обігрівачі, радіатори та інше обладнання, важливо визначитися з доступними можливостями. Уточнити стан централізованої, автономної та індивідуальної систем, на основі їх параметрів ухвалювати рішення про те, чи буде використовуватися лише радіаторне опалення, чи комбіноване.
Усі показники важливо враховувати комплексно, якщо ви не впевнені, що у вас достатньо досвіду, щоб провести аудит комунікацій, скласти проєкт опалення та реалізувати його, зверніться до професіоналів.
Як економно обігріти магазин та зберегти тепло в ньому
Щоб створити оптимальний мікроклімат у магазинах та торгівельних павільйонах, важливо не лише правильно вибрати системи опалення, а й подбати про:
- Зниження тепловтрат. Необхідно утеплити стіни, встановити повітряні теплові завіси в зоні дверей на вулицю та в склади з холодильниками, уздовж панорамних вікон.
- Мінімізації вологи, що потрапляє на взуття з вулиці — якщо є тамбур або хол, можна використовувати теплу підлогу.
- Системі вентиляції та повітрообміну — при грамотній організації руху потоків, температура буде розподілятися раціонально по приміщенню.
- Вибір та розміщення теплогенеруючих точок з урахуванням характеристик приміщення (не тільки площі, а й висоти стель), наявності та розмірів дверей, вікон, простінків, інших деталей.
Чим обігріти магазин — можливі варіанти
З кожним днем на ринку з'являється все більше приладів, які допомагають підтримувати оптимальний мікроклімат у приміщеннях. Розгляньмо переваги та недоліки використання в магазинах найбільш популярних систем обігріву.
Централізоване та автономне водяне опалення в магазині
Багато будівель, в яких розміщені невеликі магазини та цілі ТРК, ще на етапі будівництва були під'єднані до централізованої або автономної системи опалення, з водою в ролі теплоносія. До переваг опалення магазину за допомогою централізованих та автономних систем належать:
- Мінімальне обслуговування. Власникам торгових точок не потрібно контролювати роботу всього обладнання, достатньо обслуговувати тільки радіатори опалення та труби всередині будівлі.
- Простота експлуатації, за умови, що система спроєктована грамотно та все обладнання своєчасно обслуговується.
До недоліків централізованих та автономних систем як джерел тепла для магазинів умовно можна віднести:
- практично немає можливості впливати на якість послуг — температуру теплоносія та тиск у системі. Регулювати температуру можна лише заміною старих батарей на нові сучасні радіатори опалення з термоголовками та терморегуляторами;
- відсутність можливості впливати на терміни запуску та відключення опалення.
Індивідуальне водяне опалення магазинів
Набагато більше можливостей контролювати роботу системи опалення в магазинах можуть отримати їх власники при організації індивідуального опалення. У такому разі можна вибрати, який із варіантів енергоефективніший та зручніший у використанні:
- З твердопаливним, газовим або електричним котлом опалення та різними типами радіаторів, водяною теплою підлогою. Такі системи при правильному підборі обладнання та схеми розводки дають можливість легко контролювати температуру в різних зонах.
- Теплові насоси, що перетворюють низько потенційну теплову енергію ґрунту, води або повітря на теплову, необхідну для нагрівання рідкого теплоносія. Такі установки можуть не лише прогрівати теплоносій, а й забезпечувати санвузли та підсобні приміщення гарячою водою для побутових потреб.
- Сонячні колектори (геліосистеми) з буферними ємностями (теплоакумуляторами) економічно доцільно використовувати в регіонах з високою сонячною активністю.
На жаль, як і кожна система обігріву, індивідуальне водяне опалення має низку недоліків:
- необхідність проведення аудиту об'єкта для грамотного проєктування, що сприяє зростанню витрат;
- дороге обладнання та його монтаж;
- необхідність регулярно проводити сервісне обслуговування системи своїми силами.
Повітряне опалення магазину
Один із відносно недорогих способів, щоб обігрівати магазини — опалення нагрітим повітрям. Такі системи можуть бути організовані з використанням різних типів обладнання.
Кондиціонери для обігріву магазинів
Для невеликих магазинів та торгових павільйонів можна використовувати кондиціонери, що складаються з 1 або декількох внутрішніх модулів, які забезпечуватимуть комфорт для окремої зони. Коли ми тестували мульти-спліт системи в наших шоурумах, то дійшли висновку, що їх застосування дає низку переваг:
- Можна не лише прогрівати повітря, а й охолоджувати його.
- Простота експлуатації та можливість регулювати цільову температуру.
Для торгових залів з великою площею підійдуть потужні припливно-витяжні установки, що подають повітропроводами підготовлені (нагріті або охолоджені) потоки повітря в потрібні зони. Як недоліки кондиціонерів та припливно-витяжних установок, хочемо зазначити:
- високу вартість обладнання;
- значні витрати на проєктування та монтаж;
- необхідність у регулярному обслуговуванні, щоб мінімізувати кількість пилу в повітрі.
Водяні тепловентилятори в магазинах — 2 в 1
Такі установки поєднують у собі переваги водяного та повітряного опалення. Теплообмінні контури нагріваються рідким теплоносієм (водою, що надходить від котла або централізованою системою), а вентилятор проганяє повітря через нагріті радіатори, тим самим прискорюючи поширення тепла в потрібному напрямку. Такий варіант вимагає ретельних розрахунків під час проєктування, але він забезпечує можливість швидко прогрівати значні за обсягом приміщення.
Цей метод також підійде для опалення спортзалів, ролердромів, зон для активного відпочинку в ТРЦ та молах, оскільки всі прилади можна розміщувати в безпечних місцях.
Інфрачервоні обігрівачі для магазинів
Оскільки підлогу та стіни в магазинах часто використовують для розміщення товару, найвигідніше для розташування теплогенерувальних точок використовувати стелю. Одним із найпростіших та водночас найефективніших методів створення необхідного мікроклімату є використання ІЧ обігрівачів, які підвищують температуру фізичних тіл у зоні, на яку спрямоване їх випромінювання. На цей час користувачі, обираючи з доступних варіантів інфрачервоних обігрівачів для магазинів, можуть отримати такі переваги:
- ІЧ панелі, що прогріваються газовими пальниками — економічно вигідні в користуванні, можуть ефективно працювати навіть за відсутності електроенергії.
- Інфрачервоні обігрівачі — можуть бути під'єднані до центральної, автономної або індивідуальної системи опалення з рідким теплоносієм. Вони, на відміну від радіаторів, не займають корисну площу стін та підлоги, при цьому прості та зручні у використанні, не потребують додаткових комунікацій.
- Електричні ІЧ обігрівачі можуть не лише прогрівати простір, а й виконувати роль додаткових джерел світла. Вони не пересушують повітря та не спалюють кисень, що дає змогу уникнути необхідності перебудовувати систему вентиляції.
Шляхом спрямованого впливу можна прогрівати лише обрані зони, у такий спосіб у кожному з відділів торгового залу забезпечити оптимальний мікроклімат. До умовних недоліків інфрачервоних обігрівачів варто віднести наступні нюанси:
- ІЧ випромінювачі необхідно розміщувати на відстані щонайменше 2 м від предметів та людей, отже, висота стель у приміщенні має бути щонайменше 3 м;
- під час монтажу газових ІЧ обігрівачів необхідно коректно спроєктувати систему відведення продуктів згоряння;
- у разі використання лише електричних ІЧ обігрівачів бажано придбати потужні електрогенератори на випадок вимкнення світла.
Система опалення магазину із застосуванням ІЧ обігрівачів оптимальна для великих приміщень — ТРЦ, молів, критих ринків. Оскільки ці пристрої дають можливість швидко прогрівати простір.
Електричне опалення магазину — на що звернути увагу при виборі обігрівачів
Ринок рясніє різними електрообігрівачами, тому ми розповімо про основні.
Тепла підлога в магазині — переваги та недоліки рішення
Електрична тепла підлога має низку переваг перед іншими видами опалювальних систем:
- Рівномірно прогріває простір завдяки великій площі тепловіддачі, при цьому не пересушує повітря та мінімально впливає на його хімічний склад.
- При дотриманні правил монтажу не потребує обслуговування, довговічний.
Обговорюючи з колегами можливість організації опалення в магазині з використанням теплої підлоги, ми дійшли висновку, що цей метод має низку суттєвих недоліків:
- монтаж можливий лише на етапі ремонту та потребує суттєвих інвестицій;
- оскільки нагрівальні елементи не рекомендується розміщувати під предметами, що займають значну площу підлоги, потрібно дуже ретельно проєктувати опалення магазину (заздалегідь прорахувати, де будуть стелажі, холодильні скрині, меблі та інші предмети інтер'єру).
Під час дискусії ми дійшли висновку, що таке рішення зручне для магазинів одягу, але не загалом для залу, а для зони приміряльних. У той час як в інших частинах торгового залу краще розмістити правильно підібрані якісні радіатори опалення. В інших випадках теплу підлогу рекомендуємо для зони входу, а також для запобігання обмерзання сходинок та порогів.
Електричні конвектори — їх ефективність у торгових приміщеннях
Електричні конвектори характеризуються низкою незаперечних переваг, таких як:
- Простота експлуатації. Моделі із закритим ТЕНом практично не впливають на хімічний склад повітря.
- Пристрої з терморегулятором та програматором дають змогу організувати економічне опалення магазину, прогріваючи простір до потрібного рівня до заданого часу та підтримуючи мінімальну температуру в інші періоди.
- Широко представлені на ринку варіантами, які розрізняються за розміром, потужністю, формами та зовнішнім виглядом, методом установки.
Якщо під час ухвалення рішення про те, як опалити магазин, ви задумалися про купівлю електричних конвекторів, враховуйте, що таке рішення може мати низку недоліків:
- як і панельні обігрівачі, електроконвектори займатимуть корисний простір внизу на стінах, у вас буде менше місця для презентації товару;
- при розміщенні обігрівачів на стелі, ефективність пристроїв значно знизиться: вгорі буде жарко, а внизу прохолодно.
Інші електрообігрівачі — альтернативні джерела тепла для магазинів
Якщо перед вами стоїть завдання як обігріти магазин, рекомендуємо використовувати комбіновані системи. Наприклад, як основну — використовувати централізоване або автономне опалення з розведенням теплоносія на радіатори, а для додаткового обігріву окремих зон використовувати електрообігрівачі.
Електробатареї в магазинах
Електробатареї зручні, якщо необхідно організувати опалення невеликого магазину. Оскільки вони досить компактні, їх можна розміщувати в зоні постійної присутності співробітників та вмикати в періоди, коли потрібно підвищити температуру в окремому кабінеті (зоні). До того ж такі пристрої відносно економічні та можуть працювати від генераторів у періоди відсутності світла.
Масляні обігрівачі для магазинів
Попри те, що сучасні масляні обігрівачі-радіатори енергоефективні, безпечні, можуть тривалий час зберігати тепло та прогрівати повітря до певної температури, все ж їх зручніше використовувати для невеликих приміщень. Організувати опалення супермаркетів загалом за їх допомогою буде проблематично, оскільки поширення тепла методом природної конвекції займе багато часу. Тому, виходячи з наших теоретичних знань та наявного практичного досвіду з організації опалення в будівлях різного призначення, нам не складно зробити висновок, що компактні електрообігрівачі є ефективними як додаткові джерела тепла при комбінованих схемах обігріву.
Як бачите, більшість рішень підходять як для обігріву торгівельних майданчиків, так і для опалення освітніх установ, в яких не менш важливо дотримуватися норми вологості, температури та повітрообміну. До вибору відповідних для вашого магазину систем опалення варто підходити комплексно.
Сподіваємося, що ця стаття допомогла вам розібратися в тому, якими методами можна створити й підтримувати комфортний мікроклімат у торгівельному приміщенні, ухвалити рішення про те, чим дешевше опалити магазин та водночас дотримуватися норм. Якщо у вас є питання щодо характеристик конкретних опалювальних приладів, сумніви в правильності вибору, ви хочете замовити розробку проєкту опалення або монтаж системи, звертайтеся до експертів Венкон в офлайн-магазинах, через онлайн форму та телефоном.