З настанням холодів кожен з нас згадує про важливість якісного обігріву приміщень житлового фонду, комерційних об'єктів та місць загального користування. Тому перед початком сезону багато хто приймає рішення про необхідність проведення обслуговування та ремонту систем опалення. Хтось поспішає промити старі труби та батареї, інші ухвалюють рішення купити радіатори для опалення, обравши моделі з сучасних лінійок з підвищеною теплопровідністю. Такі дії допомагають підвищити ефективність роботи систем обігріву та забезпечити стабільну роботу обладнання. Але, на жаль, не завжди допомагають уникнути проблеми. Часто користувачі відзначають, що комунальні служби дали опалення вчасно, відповідальний сантехнік повітря спустив, а батареї холодні. Також й власники будинків з індивідуальним та автономним опаленням інколи ставлять собі питання — чому труби та стояки гарячі, а радіатори холодні. Якщо ви хочете швидко виявити проблему та усунути її, рекомендуємо прочитати цей матеріал. У статті ми розповімо в чому може бути причина того, що верх батареї гарячий, низ холодний, секції прогріті нерівномірно або залишаються ледве теплими, тоді як труби – гарячі.
Топ причин чому не гріє батарея, якщо стояк гарячий або радіатор прогрівається нерівномірно
Як ви знаєте, в Україні більшість багатоповерхових будівель у містах мають централізоване опалення, тоді як у селищах та селах частіше використовують автономні та індивідуальні системи обігріву. Щоб розширити можливості управління мікрокліматом у приміщенні, все частіше під час монтажу систем встановлюють термоголовки для радіаторів, насоси, лічильники. Це створює можливість за потреби знижувати температуру в приміщенні й економити. Але таке рішення не завжди допомагає краще прогріти простір, тому що іноді навіть при виборі максимальних показників на регуляторах, батареї залишаються прохолодними. У кожному конкретному випадку потрібно розбиратися індивідуально, чому не гріється батарея, які причини повністю холодних та часткового прогріву радіаторів за умови гарячих стояків, чому взагалі тепло є тільки на поверхах нижче або вище за вас тощо. Ми хочемо вам розповісти про проблеми, які ми найчастіше виявляємо на об'єктах, а також дати поради про те, як їх можна усунути.
Повітряні пробки та холодні радіатори
На початку сезону або після виконання ремонтних робіт часто так буває, що 1 або декілька радіаторів залишаються холодними навіть коли інші максимально гарячі. Причиною неполадки може бути повітряна пробка, що утворилася у верхній точці тепломережі або окремих батарей. Усунути проблему простіше, якщо на радіаторах встановлено крани Маєвського, тоді стравити повітря можна, відкривши їх. Якщо ж у вас застарілі батареї без кранів, тоді необхідно провести розповітрювання у верхній точці стояка, до якого належить батарея холодна. Повітря немає в системі, якщо після відкриття крана Маєвського або клапана, звідти відразу ж піде теплоносій. У випадках наявності повітря, спочатку ви почуєте шиплячий звук та тільки через деякий час почне текти вода. Якщо ви проживаєте в багатоповерхівці та у вас старі чавунні радіатори (батареї) опалення, без кранів Маєвського, тоді для розповітрювання необхідно викликати спеціалістів, які зроблять це на горищі або в підвалі.
Низький тиск теплоносія в системі опалення
Часто жителі багатоповерхівок вдаються до питання — чому батареї ледь теплі на верхніх поверхах будівлі, при тому, що на нижніх — спека. Одна з найчастіших причин того, що погано прогріваються або взагалі не гріють радіатори опалення — низький тиск у системі подачі теплоносія. Виходячи з довідкової інформації:
- для приватних одноповерхових будинків для ефективної роботи системи опалення достатнім вважається тиск 1-1,5 бар;
- для 2-3 поверхових будинків 1,5-2 бари;
- для будинків у 5 поверхів оптимальний показник 4-5 бар тощо.
Що вища будівля, то більший тиск необхідний для ефективної циркуляції теплоносія в системі. Середня температура теплоносія в системах опалення орієнтовно становить 40-60 °С у будинках із централізованим опаленням, у приватних вона може варіюватися від +30 °С до +75 °С. Причинами того, що тиск у системі опалення низький, можуть бути наступні чинники:
- Помилки під час монтажу радіаторів опалення та облаштування системи загалом на об'єкті. Якщо систему опалення змонтовано нещодавно або ж проводилася заміна окремих елементів, необхідно перевірити відповідність діаметрів, відстані між модулями системи, відповідність потужності насосів вимогам мережі.
- Засмічення комунікацій у разі використання неочищеного теплоносія або накопичення іржі під час експлуатації. Якщо протягом тривалого періоду не проводилося чищення (обслуговування) системи, батарея не гріє, а стояк гарячий, потрібно за можливості зняти та промити радіатор, тому що сміття, яке скупчилося в сталевому радіаторі опалення, може знижувати тиск на окремій ділянці.
- Недостатня кількість теплоносія в системі. У приватному будинку заповнити його можна самостійно. А в багатоповерхівці з централізованим опаленням для усунення проблеми необхідно звернутися до компанії постачальника послуг.
Некоректно працює терморегулятор — збої в налаштуваннях
Щоб знизити енерговитрати та підвищити ефективність, на багатьох об'єктах було проведено модернізацію систем опалення — замінено труби, батареї, встановлено терморегулятори та лічильники. Більшість власників приміщень підійшли відповідально до вибору радіаторів опалення, вивчили їх потужність та технічні характеристики, укомплектували обладнання відповідними байпасами та модулями управління. Спочатку все було чудово та система справно працювала, але в якийсь момент користувачі помічають, що стояк гарячий, батареї холодні та температура в кімнаті не відповідає очікуванням. Одне з найпростіших рішень — перевірити, в якому положенні встановлено регулятор на модулі керування. Особливо це варто зробити тим, у кого в сім'ї є маленькі діти. Іноді не гріє батарея лише тому, що регулятор стоїть на мінімумі (0 або 1). Досить поставити його в правильне положення, щоб у приміщенні стало знову тепло.
Некваліфіковане втручання в роботу системи опалення
Так склалося, що мешканці багатоповерхівок часто для ремонту системи опалення, заміни старих сталевих батарей на нові біметалеві радіатори звертаються до слюсарів, які недостатньо кваліфіковані. Сучасні елементи опалення часто мають вищий рівень тепловіддачі, щоб регулювати температуру в приміщенні, користувачі оснащують їх термостатами та терморегуляторами. При цьому не завжди враховують схему розводки опалення на об'єкті та наявність байпасів. Так, за верхньої подачі після модифікацій мешканці будинку вдаються в питання — чому на верхніх поверхах батареї гарячі, а на нижніх холодні, а за нижньої подачі питання звучить дещо інакше — чому радіатори на середніх/верхніх поверхах прохолодні, в той час, як нижче – гарячі. Як правило, проблеми такого типу виявляються після того, як було проведено разповітрювання та контроль тиску, при візуальному огляді (інспекції) стояків та комунікацій. Для усунення неполадок у тих місцях, де встановили нові настінні радіатори опалення з терморегуляторами, буває досить змонтувати байпас.
Збій у роботі насосного обладнання
Проблеми з насосами найчастіше притаманні приватним домоволодінням та будівлям з автономним/індивідуальним опаленням. Якщо у вас не гріють останні батареї в приватному будинку, але водночас теплоносія в системі достатньо, манометр на котлі показує оптимальний тиск та температура теплоносія на виході з теплогенератора перебуває на належному рівні, значить варто перевірити циркуляційний насос. Крім помпи рекомендуємо перевірити фільтри, іноді їх засміченість знижує ефективність роботи системи.
Знос радіаторів опалення — застарівання обладнання
Під час експлуатації навіть сучасні батареї поступово забиваються. У більшості моделей канали всередині секцій досить вузькі. Теплоносій містить безліч домішок, навіть за наявності фільтрів, частина з них циркулює системою. Згодом вони не тільки осідають на стінках, а й сприяють механічному та хімічному зносу елементів опалення. Тверді частинки, що скупчуються в каналах, уповільнюють рух теплоносія та стають причиною того, що батарея не гріє, повітря немає в ній та інші причини виключено, а в кімнаті холодно.
Якщо у вас тільки половина батареї холодна, найімовірніше, осад усередині системи заглушає канал та не дає циркулювати теплоносію по всьому елементу. Ми рекомендуємо:
- якщо є можливість, хоча б раз на кілька років (а краще щорічно) злити воду з батарей опалення, зняти їх та як слід промити на вулиці;
- статичні (нерозбірні) системи промивати, проганяючи по них теплоносій під тиском, з чищенням фільтрів між циклами промивання.
Засмічення в трубах та радіаторах можна мінімізувати, регулярно промиваючи систему та попередньо очищаючи теплоносій. Іноді засмічення настільки масштабне, що прочистити його дуже складно, не пошкодивши батарею, тоді рекомендуємо встановити нові трубчасті або секційні радіатори опалення замість старих.
Некоректний вибір елементів опалення
Вище ми більше говорили про найпоширеніші причини того, що труба гаряча, а радіатор холодний, верх або низ батарей холодний, для систем, які вже певний час функціонували. Зараз ми хочемо розповісти про проблему, яка зустрічається на нових об'єктах. Під час облаштування систем опалення важливо не тільки вибрати якісне обладнання, а й скласти грамотний проєкт, (вибрати оптимальний принцип розміщення радіаторів опалення), прорахувати потужність елементів, ухил, довжину перегонів, розмір секцій тощо. Виїжджаючи на об'єкти для пошуку несправностей, ми стикалися з такими ситуаціями:
- Стояк теплий, батарея холодна, оскільки труба, що з'єднує основну лінію та радіатор, має менший діаметр, ніж у стояка. Його просто недостатньо, щоб забезпечити ефективну циркуляцію теплоносія. Заміна невеликої ділянки труби сприяла рівномірному прогріванню радіатора.
- Чавунна батарея гріє наполовину в системах з природним рухом теплоносія, якщо не дотримано нахилу під час монтажу або обрано кріплення для радіаторів, які не можуть статично утримувати елементи та з часом зміщуються, призводячи до порушення циркуляції. Щоб виявити цю проблему, потрібно провести аудит всієї системи та мати достатній досвід.
- У системах з байпасами, якщо батареї холодні, стояк гарячий, може бути некоректна робота вентилів байпаса. Змінюючи положення крана, необхідно подивитися, чи буде підвищуватися/знижуватися температура радіаторів та труби стояка.
Не гріє батарея, хоча стояк гарячий та все підключено правильно — помилки вибору
Здавалося б опалення щойно змонтоване та запущене, всі деталі нові, тиск у системі відповідає стандартам, повітря стравлене, але батарея холодна, стояк гарячий. Причина може критися в неправильному виборі приладів опалення. Деякі виробники свої батареї оснащують всередині заглушками, які регулюють напрямок та швидкість руху теплоносія, перерозподіляючи його всередині пристрою. Коли користувачі збільшують кількість секцій радіаторів опалення, або обирають елементи, не заглиблюючись у тонкощі конструкції та рекомендації щодо їх встановлення, то виникає технічна проблема. Водночас за низки схем встановлення, заглушки навпаки сприяють тому, щоб радіатор прогрівався рівномірно. На жаль, самостійно виявити причину, чому стояк гарячий, а батарея холодна, та усунути її у випадку з заглушкою – не просто. Тут краще довіритися сертифікованим досвідченим експертам, які знають особливості різних опалювальних приладів не з чуток та підкажуть яким буде вихід у вашій ситуації. Наприклад:
- наявність заглушки виправдана, якщо послідовно встановлені трубчасті радіатори опалення з верхнім підключенням вхідного потоку та обратки. Якщо буде відсутня заглушка між 1 та 2 ланками, тоді верх радіаторів буде гарячий, тоді як низ батареї – холодний;
- у системах опалення з діагональною схемою під'єднання радіаторів за умови верхньої подачі теплоносія заглушку не рекомендується ставити, адже за її наявності гарячою буде тільки 1-а секція та верхня частина батареї;
- якщо радіатори з нижнім підключенням послідовно під'єднані до 1 труби, батарея холодна знизу у всіх секціях, крім першої, тоді, найімовірніше, там є заглушка та її потрібно прибрати;
- за діагональної схеми розводки опалення з нижньою подачею теплоносія, заглушка може бути корисною за її наявності внизу між першими 2 секціями (трубами). Коли вона стоїть в іншому місці, то тоді її наявність сприятиме тільки частковому прогріванню радіаторів — батарея знизу холодна, зверху гаряча;
- у разі бічного підключення радіаторів (яке найчастіше використовують у багатоповерхівках із вертикальним розведенням), якщо труба гаряча, а батарея холодна тільки наполовину (завоздушування ви виключили як проблему), тоді, найімовірніше, усередині радіатора стоїть заглушка між гарячою та прохолодною секцією. Її потрібно видалити.
Що робити якщо труби гарячі, батареї холодні
Отже, якщо ви помітили, що після запуску опалення труба гаряча, батарея холодна, рекомендуємо:
- Переконатися, що в системі достатня кількість теплоносія, тиск та температура відповідають стандартам. Якщо у вас централізована система, залиште заявку відповідним службам. У приватних будинках тиск та температуру можна перевірити на манометрі та термометрі котла.
- Переконайтеся у відсутності повітряних пробок — використовуючи кран Маєвського та клапани, спустіть повітря з верхньої частини системи опалення та приладів, які не прогрілися.
- Переконайтеся, що запірна арматура та терморегулятори встановлені в правильне положення — крани не перекриті.
- Якщо обладнання функціонувало кілька років, можливо воно потребує чищення, робити це бажано до початку опалювального сезону. Якщо ж проблему виявлено в зимовий період, тоді обслуговування радіаторів та систем опалення в багатоквартирних будинках бажано узгодити з керуючою компанією, щоб не затопити сусідів.
- Довіряйте монтаж, обслуговування, проєктування, ремонт систем опалення тільки кваліфікованим майстрам. Інакше великий ризик зробити помилки, які стануть причиною некоректної роботи системи опалення.
Сподіваємося, що матеріал, викладений вище, допоміг вам зорієнтуватися, якими можуть бути причини, чому стояк гарячий, а батарея холодна, радіатор холодний або гарячий тільки частково. Якщо у вас залишилися питання, вам потрібна консультація щодо вибору та експлуатації приладів опалення, звертайтеся за консультацією до експертів Vencon.