Масляні обігрівачі часто використовуються для обігріву, якщо вже холодно, а централізоване опалення не включили або його тепла недостатньо. Це відмінні, досить економічні електричні пристрої, які здатні обігрівати як локально, певні зони, так і цілі кімнати. Для багатьох умов експлуатації рекомендується купити масляні обігрівачі радіатори, тому, що вони відрізняються надійністю. Але, як і з будь-яким приладом, з ними теж іноді можуть виникати певні неполадки. Розглянемо, що можна зробити, якщо потік масляний радіатор, які причини у цієї проблеми і як її усунути.
Що робити, якщо масляний обігрівач тече
Перш ніж шукати причину, необхідно відключити пристрій, висмикнути шнур з розетки. Експлуатувати його в такому стані не можна. Якщо протікання виявилося на нагрітому пристрої, то пам'ятайте, що масло, яке витекло, гаряче, не торкайтеся до нього. Розмістіть обігрівач у такому положенні, щоб місце протікання виявилося зверху й масло туди не потрапляло. Це дозволить уникнути доливання теплоносія при ремонті, виключить появу плям на підлозі. Потім можна розпочинати діагностику.
Протік масляний радіатор: що робити, якщо він новий
Якщо при включенні нового масляного обігрівача ви бачите протікання масла, то причин цьому може бути дві:
- брак на виробництві;
- пошкодження корпусу при транспортуванні.
Наш досвід показав, що в першому випадку проблема може бути в поганій герметизації компонентів, неякісному зварювальному шві або проблема при складанні секцій. Потрібно припинити експлуатацію обігрівача та повернути його назад у магазин – якщо у щойно купленого масляного обігрівача з вентилятором, термостатом, терморегулятором або іншим додатковим функціоналом проявляється брак протікання, то проблема може бути й в інших елементах. Якщо тече масляний радіатор, який щойно був куплений, ремонт не доцільний, оскільки будь-яка спроба розкриття корпусу радіатора призведе до порушення його гарантійних умов. Тому необхідно відразу ж оформити повернення покупки.

Інша причина – пошкодження корпусу радіатора під час транспортування. Тут вже все не так просто. Адже пошкодитися він міг як під час перевезення до магазину, так і під час транспортування вами з магазину додому, якщо отримували самовивозом. У першому випадку вина перевізника, а в другому – ваша. Буде важко довести, коли саме сталося це пошкодження.
Щоб такого не відбувалося, рекомендується наступне:
- Роблячи покупку в магазині офлайн, потрібно прямо там перевіряти, чи тече масляний обігрівач, чи ні. Для цього потрібно включити пристрій, дати йому попрацювати кілька хвилин, нагрітися, та оглянути корпус на предмет підтікання.
- Якщо для покупки використовувався інтернет-магазин техніки в Кропивницькому, Києві, Хмельницькому, Дніпрі або іншому місті та отримання було через поштову службу, таку перевірку потрібно виконувати в пункті видачі. Не варто побоюватися, що ви затримаєте чергу або поставите когось у незручне становище. Одержувачі мають право перевіряти посилки.
- Під час самостійного транспортування обігрівача не допускайте ударів. Перевезення будь-якого нового приладу для обігріву від магазину або пункту видачі повинно здійснюватися в заводській упаковці з пінопластовою підкладкою або ложементами – це пом'якшить ймовірні удари.
Пам'ятайте, що після перевірки обігрівача, перед його зворотним пакуванням і транспортуванням, потрібно почекати ще кілька хвилин, щоб він охолов. А вмикати його для перевірки потрібно обов'язково – по-перше, це дасть вам гарантію, що немає неполадок, по-друге, іноді протікання видно тільки, коли обігрівач прогріється.
Ремонт масляного обігрівача – тече масло знизу
Масляні обігрівачі являють собою герметичну конструкцію з декількох секцій. Зазвичай секції збірні. Це дозволяє виробникам збирати пристрої з необхідною продуктивністю, не сильно підвищуючи вартість. Наприклад, ціна масляного обігрівача на 9 секцій не набагато більша, ніж на 7 – адже потрібно лише додати пару секцій, а не створювати заново весь корпус. Стики між секціями завжди контролюються на виробництві та забезпечується їх повна герметизація, тому там протікання малоймовірне.

Але в цій конструкції є одне слабке місце – місце установки ТЕНа. Він розміщується в нижній частині радіатора і нагріває масло. ТЕН встановлюється в посадкове місце через різьбове з'єднання. Для забезпечення герметизації виробники використовують прокладки з гуми та інших матеріалів, а також герметики. Якщо місце з'єднання ТЕНа та радіатора слабшає, то масляний обігрівач тече, масло виходить з посадкового місця нагрівача. Крім браку (ситуації, описаної вище), причин тому може бути дві:
- обігрівач ремонтувався і ТЕН був неправильно встановлений, наприклад, ремонт масляного обігрівача з термостатом зазвичай супроводжується демонтажем ТЕНа й повторно він може бути встановлений неправильно;
- з часом прокладка між ТЕНом і секцією зносилася і тепер не герметична, але у хорошого обігрівача на це потрібні роки інтенсивної експлуатації.
Іноді протікання з цієї причини виявляється, коли обігрівач холодний. Але найчастіше вона видна, коли пристрій розігрітий і тиск всередині підвищений. Експлуатуючи масляні обігрівачі з терморегулятором, продаж яких зазвичай відбувається активно, можна тимчасово і частково спробувати усунути проблему протікання, що виникла з цієї причини, зменшивши температуру нагріву – тиск знизиться і прокладка може витримати. Але краще почати ремонт відразу.
Якщо потік масляний обігрівач, необхідно звернутися до фахівця. Якщо проблема проявилася після ремонту, то до того майстра, який його робив. Майстер виправить неполадки таким способом:
- Демонтаж ТЕНа. Необхідно знеструмити пристрій, зняти кришку корпусу та модуль управління, щоб дістатися до ТЕНа. Потім електрично його відключити, зняти контакти. Зазвичай зовнішня частина ТЕНа має форму шестигранника, тому він відкручується гайковим ключем.
- Зачистка посадкового місця. Необхідно очистити посадкове місце ТЕНа від залишків масла, сміття, а також усунути нерівності та створити гладку поверхню. Можна зачистити до голого металу. Це потрібно зробити навіть для кращих масляних обігрівачів, засмічення і фарба можуть погіршити герметичність.
- Зворотне складання. На посадкове місце необхідно одягнути нову прокладку. Бажано рекомендовану виробником, але в крайньому разі можна вирізати з відповідного матеріалу. Місце стику потрібно обробити герметиком. А потім встановити ТЕН, який повинен бути добре затягнутий гайковим ключем. Після цього до ТЕНу потрібно назад підключити дроти, зібрати інші компоненти, одягнути кришку корпусу й можна перевіряти, протікає масляний обігрівач чи ні.
Розбирання і складання може ускладнитися (а відповідно на це знадобиться більше часу та грошей на послуги майстра), якщо ви купили масляні обігрівачі з таймером на 24 години або іншими додатковими функціями.
Потік масляного обігрівача через пошкодження корпусу
Пошкодити корпус хорошого масляного обігрівача не так просто, оскільки секції виготовляються з міцного металу та мають зміцнену конструкцію. Але іноді це все ж трапляється. Зазвичай це буває з двох причин:
- радіатор обігрівача був ударений, наприклад, на нього впав важкий предмет або він сам перекинувся;
- радіатор довго зберігався в умовах високої вологості та корозія роз'їла деякі зони металу.
У цьому плані компактні вітродуйки, доступні в Києві та інших містах, зручніші – їх легше зберігати, і корпус не повинен бути герметичним, оскільки всередині немає теплоносія. Через отвори, утворені внаслідок удару або корозії, підтікає масляний обігрівач. Зазвичай це відбувається, навіть якщо він холодний і всередині низький тиск.

Такий ремонт потрібно довірити тільки фахівцеві, оскільки він має кілька важливих особливостей. Це відбувається в кілька етапів:
- Підготовка обігрівача. Майстер знеструмить прилад, зніме корпус, плату управління і злиє все масло. Продовжувати роботу можна тільки, коли витекло масло з масляного обігрівача повністю. Його можна зберегти в чистій тарі відповідного обсягу, щоб потім залити назад, або потім можна залити нове. Як і у батареї з ТЕНом, злив відбувається через посадкове місце нагрівача (а значить його потрібно зняти) або спеціальний отвір.
- Промивання. Обігрівач потрібно очистити від залишків масла. Для цього він промивається зсередини та зовні водою. Це важливий етап, тому, що під час подальшої роботи буде потрібно зварювання і залишки масла можуть призвести до загоряння.
- Підготовка пошкодження до ремонту. Отвір у корпусі повинен бути підготовлений. Для цього його краї потрібно зачистити до металу. Іноді отвір потрібно збільшити для того, щоб вийшов надійний і якісний зварювальний шов.
- Підготовка латки. Наш досвід показав, що латку необхідно вирізати зі сталі товщиною не менше 1,2 мм. Вона повинна бути розміром більше отвору, перекривати його.
- Зварювання. За допомогою зварювального апарату майстер приварить латку до радіатора. Для забезпечення герметичності шви виконуються по всьому її периметру. Щоб така процедура була можлива, важливо вибирати масляний обігрівач хорошої якості, з радіатором з міцного металу, здатного витримати зварювання.
- Перевірка. Щоб не довелося багаторазово заливати та зливати масло, потрібно перевірити герметичність шва. Для цього водою наповнюється весь радіатор і перевіряється наявність протікання. Ні в якому разі не можна вмикати та нагрівати пристрій, коли вода всередині – під впливом температури вона розширюється більше, ніж масло.
- Збірка. Якщо вода з місця латки не витікає, то її потрібно вилити та дати радіатору висохнути – залишки води в герметичному просторі викличуть перевищення тиску під час нагрівання і корозію. Після висихання масло необхідно залити назад і зібрати все як було. І потім можна включити обігрівач, щоб перевірити його роботу та наявність протікання. Місце зварювання можна зафарбувати потрібним кольором.

Щоб таких пошкоджень корпусу не виникало та не був потрібний складний ремонт, дотримуйтесь наших рекомендацій:
- коли він не експлуатується, зберігайте обігрівач в сухому місці при нормальній температурі та вологості;
- розміщуйте підлогові масляні радіатори, в основному доступні в Україні, трохи далі від предметів, які можуть впасти, особливо якщо опалюєте майстерню, гараж – поставте трохи далі від інструментів і робочих місць;
- встановлюйте обігрівач на рівну поверхню, далеко від зон, де часто ходять люди, щоб він випадково не перекинувся.
Після ремонту потік масляний обігрівач – що робити
Якщо ремонт виконувався недосвідченою людиною і після нього ви бачите, що тече масло з обігрівача, то причин цьому може бути три:
- Теплоносій був замінений на невідповідний. В масляному обігрівачі використовується спеціальна олива з невеликим температурним коефіцієнтом – не сильно розширюється при нагріванні. Зазвичай трансформаторна. Інша олива, наприклад, автомобільна, розширюється більше. Тому при нагріванні створюється надлишковий тиск, який видавлює оливу, як правило, з місця установки ТЕНа. Це небезпечно тим, що може статися розрив радіатора. А також деякі оливи, не призначені для обігрівача, містять присадки, які можуть пошкодити внутрішню поверхню радіатора.
- Залито занадто багато масла. Надмірна кількість масла також створює зайвий тиск при нагріванні – масла більше, ніж потрібно, воно розширюється більше і видавлюється. І знову ж таки, зазвичай через місце установки ТЕНа. Наша практика показала, що наповнювати масляний радіатор рекомендується на 80%. Тут також можуть бути небезпечні ситуації у вигляді розриву обігрівача.
- Погана герметизація. Якщо майстер знімав ТЕН, то помилки в його зворотній установці можуть призвести до порушення герметичності та почнеться витік масла.

Будь-яке нагрівальне обладнання, хай то будуть масляні, інфрачервоні,
або електричні конвектори обігрівачі, повинні ремонтуватися тільки фахівцем. Без досвіду не варто самостійно займатися виправленням різних неполадок.
При отриманні обігрівача з ремонту, рекомендується перевірити його, перш ніж забирати. Якщо ще є гарантія, то варто повернути пристрій в магазин масляних обігрівачів на 7 секцій або представнику виробника.
Тепер ви знаєте, чому тече масляний обігрівач, що робити в цьому випадку та які операції може провести майстер. Перевіряйте пристрій перед покупкою, правильно його експлуатуйте, зберігайте й тоді він буде служити довго та без ремонту.